متفرقه

ریشه ی نام ها از شخصیت های تلویزیونی

فاکس (The X-Files)

– رتبه امروز: #803 (279 نوزاد متولد شده)

– معنی: یا از کلمه انگلیسی fox یا نام خانوادگی Fox که در اصل به عنوان لقب داده شده است. این نام خانوادگی توسط جورج فاکس (1624-1691)، بنیانگذار کویکرها، برگرفته شد.

مامور ویژه فاکس مولدر شریک دکتر دانا اسکالی برای اکثر سریال‌های تلویزیونی «پرونده‌های ایکس» است. همتایان FBI خود، از جمله شریک زندگی‌اش، اسکالی، یک «مومن واقعی» – اگرچه معمولاً درست می‌گویند – به‌عنوان دیوانه برای باورهای فرازمینی‌اش به نظر می‌رسد. با اسکالی، مولدر در X-Files با پرونده های حل نشده ای که یک عنصر ماوراء الطبیعه دارند، کار می کند. مولدر واحد X-Files را باز کرد و خودش آن را کار کرد تا اینکه اسکالی با او شریک شد – عمدتاً برای اعمال استدلال علمی در نظریه های مولدر. مولدر توسط بیگانگان ربوده می شود اما نجات می یابد. نام کوچک مولدر اشاره ای به شبکه فاکس نیست، بلکه به دوست دوران کودکی کریس کارتر اشاره دارد. مولدر اشاره ای به نام دخترانه مادر کارتر است.

هان (جنگ ستارگان)

– رتبه امروز: #3,575 (30 نوزاد متولد شده)

– معنی: شکل کوتاه یوهانس یا هانه; Johanne شکلی از Iohannes، شکل لاتین نام یونانی Ιωαννης (Ioannes) است، که خود از نام عبری יוֹחָנָן (Yochanan) به معنای “یهوه بخشنده است” گرفته شده است، از ریشه יוֹ (yo) که به خدای عبری و חָנַ اشاره دارد. (چنان) به معنای «مهربان بودن».

هان سولو، البته، قاچاقچی بدنام و جنگجوی شورشی از سری اصلی «جنگ ستارگان» است. او که کاپیتان و مالک هزاره فالکون بود، شوهر پرنسس – بعدها ژنرال – لیا ارگانا، پدر کیلو رن و برادر شوهر لوک اسکای واکر بود. سولو در «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» به دست کیلو رن درگذشت. نام خانوادگی سولو اشاره مستقیمی به تنها بودن شخصیت دارد. در کانن، سولو هان شیریووک به دنیا آمد. او به عنوان شاهزاده خاندان سولو، یک خانواده سلطنتی بی اعتبار کورلیایی که ثروت خود را از دست داد، به دنیا آمد. سولو اما وقتی به آکادمی پرواز پیوست این را نمی دانست. او که به دنبال پنهان کردن گذشته خود بود، با نام مستعار سولو آمد تا نشان دهد که تنهاست. اتفاقاً او در واقع نام واقعی خود را به اشتباه انتخاب کرده است.

ایان (پارک ژوراسیک)

– رتبه امروز: #78 (4675 نوزاد متولد شده)

– معنی: شکل اسکاتلندی جان که شکلی از یوهانس است (به اسلاید قبلی مراجعه کنید).

دکتر یان مالکوم یک نظریه‌پرداز آشوب و ریاضی‌دان است که در رمان «پارک ژوراسیک» و فیلم‌های «پارک ژوراسیک»، «پارک ژوراسیک ۲» و «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» برای بازدید از یک پارک موضوعی فوق‌مخفی دعوت شده است. پس از نظریه‌پردازی صحیح تلاش‌های پارک برای ناتوانی در تولید مثل طبیعی دایناسورها، مالکوم یکی از معدود بازماندگان ایلا نوبلار بود. او وظیفه داشت به عنوان بخشی از یک ماموریت اعزامی به Isla Sorna، سایت توسعه Isla Nublar برود. او در زمان دنیای ژوراسیک به صدای احتیاط تبدیل شد. نام مالکوم که ترکیبی از ریاضیدانان ایوار اکلند و مورخ علم جیمز گلیک است، برای برانگیختن صدا و احساس یک دانشمند مشهور است.

جیمز (پیشتازان فضا)

– رتبه امروز: # 4 (13525 نوزاد متولد شده)

– معنی: شکل انگلیسی نام لاتین متأخر Iacomus، که از Ιακωβος (Iakobos)، شکل یونانی عهد جدید از نام عبری Ya’aqov گرفته شده است. در عهد عتیق، نام یعقوف (یعقوب) به معنای “دارنده پاشنه” یا “جایگزین کننده” توضیح داده شده است.

کاپیتان – بعدها دریاسالار و سپس دوباره کاپیتان – جیمز تی کرک افسر فرمانده USS Enterprise و USS Enterprise-A در مجموعه تلویزیونی و فرانچایز فیلم “Star Trek” است. کرک، «کابوی فضایی» قطعی، یکی از معتبرترین کاپیتان ها در تاریخ فدراسیون متحد سیارات است – عمدتاً به دلیل عدم تمایلش به خم شدن در پشت قوانین. با این حال، این به قیمت دریاسالاری او تمام می‌شود، زیرا در پایان فیلم «سفر ستاره‌ای: سفر به خانه» به عنوان مجازات در دادگاه نظامی از درجه‌ای محروم شد. با این حال، بی بندوباری کرک با زنان به عنوان بزرگترین نقطه ضعف او تلقی می شود. او تنها کسی است که در آزمون کوبایاشی مارو (بیشتر با تقلب) شکست خورد و جوانترین کاپیتان کشتی فضایی Starfleet شد. نام کاپیتان از کاپیتان جیمز کوک الهام گرفته شده است، که در یک گزارش ورودی نوشته بود “جاه طلبی مرا هدایت می کند… دورتر از هر مرد دیگری قبل از من.”

ژان لوک (پیشتازان فضا)

– رتبه امروز: #N/A (4 نوزاد یا کمتر به دنیا آمدند)

– معنی: Jean شکل فرانسوی Jehan است، شکل فرانسوی قدیمی Iohannes; لوک شکل فرانسوی و ولزی لوکاس است، از نام یونانی Λουκας (Loukas) به معنای “از لوکانیا”، لوکانیا منطقه ای در جنوب ایتالیا است.

کاپیتان ژان لوک پیکارد افسر فرمانده پرچمداران فدراسیون USS Enterprise-D و Enterprise-E در سریال تلویزیونی جانشین “Star Trek: The Next Generation” و فیلم های “Star Trek Generations”، “Star Trek: First Contact،” است. “Star Trek: Insurrection”، “Star Trek: Nemesis” و سریال مدرن “Star Trek: Picard” که پیکارد را در دوران بازنشستگی دنبال می کند. برخلاف کرک، پیکارد کمتر زرق و برق دار و برونگرا است، اما نه کمتر از یک رهبر تاثیرگذار. پیکارد که بیشتر یک روشنفکر است، یک باستان شناس و دیپلمات آماتور با استعداد است. پیکارد که به نام دو دانشمند سوئیسی، آگوست و ژان پیکارد نامگذاری شده بود، در ابتدا به عنوان مردی عمیقاً جدی و خشن تلقی می شد که از خدمات خود برای پنهان کردن دردهای عمیق تر استفاده می کند. او با خانواده اش و همچنین مشکلاتی در کنار آمدن با جذب بورگ و دوران اسیر جنگی کارداسیایی اش مشکل داشت. با این حال، به پاتریک استوارت اجازه داده شد در سال‌های بعد شخصیت و سبکی بیشتری را در نمایش‌های خود از پیکارد نشان دهد، که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا