اخبار

خبرهای علمی سال 2021

1.رکورد تعداد کودکان مبتلا به چاقی

مهم ترین داستان سال برای من یک موفقیت نبود بلکه یک شکست بود. در ماه نوامبر، برنامه ملی اندازه‌گیری کودک افزایش تکان‌دهنده‌ای را در یک سال از تعداد دانش‌آموزان ابتدایی در انگلستان که با چاقی زندگی می‌کنند، نشان داد – از یک پنجم به یک چهارم کودکان 10 تا 11 ساله افزایش یافت. تکان‌دهنده‌تر نابرابری‌ها هستند – 14 درصد از کودکان در محله‌های مرفه‌تر با چاقی زندگی می‌کنند، در حالی که این میزان در محروم‌ترین محله‌ها 34 درصد است.

همه گیری این روندها را تشدید کرده است، اما آنها مدت ها قبل از آن هستند. فقر باعث چاقی می شود، همانطور که محیط هایی که تغذیه سالم و فعالیت بدنی را به طور فزاینده ای دشوار می کنند. مراکز فروش فست فود، تبلیغات غذاهای ناسالم، صدمات عابران پیاده و آلودگی هوا در فقیرترین محله های ما بسیار بیشتر است و فضاهای سبز بسیار کمتر رایج هستند. شواهد از شهرها که این محیط ها را بهبود می بخشد، امیدوار کننده است.

ایجاد شهرها و شهرهای سالم تر چالش برانگیز است و منافع تجاری قدرتمند در برابر آن مقاومت می کند، اما تأثیرات آن فراتر از چاقی دوران کودکی است. این امر باعث بهبود سلامت روان کودکان، کاهش چاقی بزرگسالان و در نتیجه زوال عقل، دیابت نوع 2 و بسیاری از سرطان ها می شود. سبز کردن مجدد محیط های شهری، اولویت دادن به بازی و عابران پیاده بر ترافیک نیز به یک جهان صفر خالص کمک می کند. ‘

پس از آن، معکوس کردن این شکست برای سلامت کودکان از طریق سیاست‌های مبتنی بر علم، می‌تواند به یک داستان موفقیت‌آمیز تبدیل شود که از همه ما و سیاره ما محافظت می‌کند. ترزا مارتو

ترزا مارتو، دانشمند رفتارشناسی و مدیر واحد تحقیقات رفتار و سلامت، دانشگاه کمبریج است.

2.شهاب سنگ Winchcombe: هدیه ای از فضا

در 28 فوریه 2021، بیش از 1000 گزارش از یک رگه نور غیرعادی در سراسر آسمان بریتانیا وجود داشت. اما دانشمندان قبلاً در این مورد بودند – دوربین‌های اتحادیه Fireball UK سیگنال را دریافت کرده بودند و مشغول تخمین محل فرود بودند. گلوله آتشین یک شهاب سنگ بود، یک بقایای فرازمینی از منظومه شمسی اولیه ما که با سرعت فوق العاده در جو ما می چرخید و سفر خود را تکه تکه به پایان می رساند و در سراسر روستایی گلاسترشایر پراکنده بود.

یک شهاب بیش از یک منظره قابل توجه است. می‌توانیم مسیر آن را در تاریکی دنبال کنیم تا بفهمیم از کجا آمده است، و همچنین پیش‌بینی کنیم که قطعات در کجا فرود می‌آیند. تیم های بازیابی مستقر شدند و چندین قطعه در یک راهروی خانوادگی و یک مزرعه گوسفند در آن نزدیکی پیدا شد. این شهاب سنگ – اولین شهاب سنگ از نوع خود که به مدت 30 سال در بریتانیا کشف شد – یک “کندریت کربنی” اولیه بود: یک نمونه نادر حاوی مواد اساساً بدون تغییر از زمان شکل گیری منظومه شمسی در حدود 4.5 میلیارد سال پیش.

بازیابی یک شهاب‌سنگ بدوی غیرآلوده غیرعادی است و به ما فرصتی می‌دهد تا در مورد اجزای سازنده اصلی سیارات و اینکه چگونه زمین منابع مورد نیاز برای حفظ حیات را در اختیار گرفت، بیاموزیم. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که شهاب سنگ Winchcombe از جسمی در نزدیکی مدار مشتری می آید که حاوی آب و یخ است و ساختار شیمیایی مشابه خورشید ما دارد.

به عنوان دانشمندان، ما زمان زیادی را صرف نگاه کردن به وسعت فضا می کنیم. مأموریت‌هایی مانند Hayabusa2 Jaxa و Osiris-Rex ناسا با هدف صریح بازگرداندن نمونه‌ها به زمین به سیارک‌ها فرستاده شده‌اند و مأموریت ناسا دارت اخیراً پرتاب شده با هدف آزمایش فناوری مورد نیاز برای منحرف کردن سنگ‌های فضایی بزرگ‌تر و تهدیدکننده‌تر است. اما شهاب سنگ Winchcombe مانند هدیه ای از کیهان است که در آستان ما فرود می آید و نمونه ای از منظومه شمسی اولیه را مستقیماً برای تجزیه و تحلیل و الهام به ما می دهد.

پروفسور اما بانس رئیس فیزیک و نجوم در دانشگاه لستر و رئیس انجمن سلطنتی نجوم است.

3.ذرات RNA چرب برای نجات، حداقل برای برخی

در حالی که اولین واکسن ساخته شده از ژن در دسامبر گذشته تایید شد، تنها در سال 2021 بود که متوجه شدیم تزریق فایزر چقدر در دنیای واقعی موثر است. ایده این است که این ماده ژنتیکی که به عنوان اسید ریبونوکلئیک یا به اختصار RNA شناخته می‌شود، به سلول‌هایی منتقل می‌شود که در آنجا آنتی ژن برای ایجاد مصونیت در برابر بیماری و مرگ ساخته می‌شود. در تئوری، این واکسن‌های RNA را می‌توان در پاسخ به انواع جدید تغییر داد.

دو چیز دیگر واکسن های RNA را قابل توجه می کند. اول، از توالی تا تایید واکسن 10 ماه طول کشید، یک سرعت قابل توجه زمانی که به طور معمول یک دهه طول می کشد. دوم، واکسن ها ذرات ریز چربی را به طور ایمن وارد مراقبت های بهداشتی اصلی کردند. واکسن‌های RNA درون ذرات ریز چربی بسته‌بندی می‌شوند و این اتوبوس‌های شاتل چربی برای وارد کردن RNA به سلول‌ها کاملا ضروری هستند.

این علم عالی دو موضوع دیگر را برجسته کرده است. واکسن‌ها از بیماری‌های جدی پیشگیری می‌کنند، اما همیشه انتقال را متوقف نمی‌کنند، و ما باید به سرعت انتقال را در همه‌گیری‌های آینده متوقف کنیم. اقتصاد ما به این بستگی دارد. علاوه بر این، نابرابری واکسن، تلاش‌های بین‌المللی واکسیناسیون را به سخره می‌گیرد، همانطور که در نوع Omicron نشان داده شده است. در حالی که نرخ واکسیناسیون در بریتانیا 70 درصد است، این رقم قابل مقایسه برای قاره آفریقا کمی بیش از 4 درصد است. Ijeoma F Uchegbu

Ijeoma F Uchegbu استاد علوم نانو داروسازی در دانشگاه کالج لندن است

4.نقش طبیعت در مقابله با گرمایش جهانی سرانجام شناخته شد

امسال، تلاش‌های علمی عظیم در طول چندین دهه، سرانجام از نظر سیاست‌ها نتیجه داد. کنفرانس آب و هوای سازمان ملل که در گلاسکو (Cop26) برگزار شد، به دلیل اهمیت بالایی که به حفظ و احیای اکوسیستم‌های طبیعی، به ویژه جنگل‌ها، به عنوان راهی برای مقابله با گرمایش جهانی داده شده است، “COP طبیعت” نامگذاری شده است. تنها در روز دوم، رهبران جهان (اکنون بیش از 140 نفر که بیش از 90 درصد از جنگل های جهان را پوشش می دهند) متعهد شدند که تا سال 2030 به جنگل زدایی پایان دهند.

داده‌هایی که اهمیت جنگل‌ها را برای تعادل کربن سیاره نشان می‌دهند بسیار سخت به دست آمده است. هزاران دانشمند به معنای واقعی کلمه رشد درختان، مرگ درختان، و انتشار گازهای گلخانه ای را از هزاران قطعه جنگلی در طی سالیان بسیار طولانی اندازه گیری کرده اند. همکاری‌هایی مانند ForestPlots.net، RainFor و شبکه جهانی مانیتورینگ اکوسیستم‌ها، کار باورنکردنی‌ای را برای طراحی و استانداردسازی این اندازه‌گیری‌های میدانی ضروری انجام داده‌اند. برای مثال، داده‌های به‌دست‌آمده نشان داده‌اند که نقش حیاتی جنگل‌های استوایی دست‌نخورده در جذب انتشار کربن انسانی در حال تغییر است، و محاسباتی را در مورد سهم بالقوه راه‌حل‌های آب و هوایی طبیعی در مقابله با بحران آب‌وهوایی امکان‌پذیر کرده است.

شک و تردیدهای گسترده ای در مورد میزان تحقق بیانیه رهبران گلاسکو در مورد جنگل زدایی وجود دارد: تعهدات مشابه در گذشته به طرز چشمگیری شکست خورده است. با این حال، چنین تشخیص واضحی که هیچ راهی برای رسیدن به صفر خالص بدون طبیعت وجود ندارد، گام بسیار مثبتی است. جولیا پی جی جونز

جولیا پی جی جونز، استاد علم حفاظت در دانشگاه بانگور است

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا