فرهنگی و هنری

پرچم ها در مورد کشورها چه میگویند؟

در حالی که نیوزلند برای تغییر پرچم خود آماده می شود، Phil Mercer بررسی می کند که چگونه هویت فرهنگی یک کشور را می توان با یک طرح واحد نشان داد.

چگونه می توان تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، سیاست و مذهب یک کشور را در یک طرح فشرده کرد؟

جنگ‌ها، انقلاب‌ها، اتحادیه‌های سیاسی و رقابت‌های عمومی رنگ‌ها و محتوای این نمادها را شکل داده‌اند. در اقیانوس آرام جنوبی، فیجی به مردم خود وعده یک نشان ملی جدید عاری از گذشته استعماری خود را داده است و نیوزیلند رقابتی را برای یافتن بنری راه‌اندازی کرده است که هم هویت مدرن و چندفرهنگی و هم میراث غنی بومی آن را نشان دهد.

“خیلی سخت است که کل یک ملت را روی یک تکه پارچه نشان دهیم.”

عموم مردم Kiwi تا 16 ژوئیه فرصت دارند تا ایده های خود را به یک هیئت مستقل متشکل از نیوزلندی های برجسته ارائه دهند تا تصمیم بگیرند که پرچم جدید چگونه خواهد بود. وظیفه آن انتخاب بهترین چهار شرکت کننده است که موضوع همه پرسی در ماه نوامبر خواهد بود. دومین رای الزام آور در اوایل سال آینده برگزار می شود که برنده در برابر پرچم فعلی نیوزیلند قرار می گیرد که نشان می دهد جک اتحادیه بریتانیای استعماری قدیمی در زمینه آبی با چهار ستاره قرمز نماد صورت فلکی صلیب جنوبی.

هزاران مورد ارسال شده است. هر کدام به صورت جداگانه در نظر گرفته می شوند، قبل از اینکه این لیست طولانی در نهایت به چهار نفر نهایی کاهش یابد.

ملتی از مهاجران

در میان طرح‌های ارسالی می‌توان به پرچم کورو، طرحی در سال 1983 توسط معمار و هنرمند اتریشی فریدنسرایش هوندرتواسر، که از دهه 1970 تا زمان مرگش در سال 2000 در کشور کوچک اقیانوس آرام جنوبی زندگی می‌کرد، زندگی می‌کرد. طرح سبز و سفید او بر اساس کورو سنتی مائوری، شکلی دایره‌ای که نمایانگر یک برگ سرخس است.

Mike Summerfield، در وب سایت ارائه طرح پرچم دولت، او می نویسد: «از نظر تاریخ جهانی، همه مهاجران اخیر به نیوزیلند هستند. پرچم Hundertwasser Koru با داستان مهاجری گره خورده است که نیوزیلند را به خانه تبدیل کرد و طرحی را به کشور هدیه داد که نشان دهنده فرهنگی است که او در اینجا دید.

هنرمند و تصویرگر نیوزلندی Otis Frizzell نیز طراحی خود را بر اساس نقوش سنتی مائوری بنا کرده است. فریزل ستارگان صلیب جنوبی را با تسلیم جسورانه خود حفظ کرده است که ریشه در سه عنصر اصلی دارد. آسمان، خشکی و دریا و به رنگ سبز، سیاه و سفید سایه می اندازد.

“صلیب جنوبی اولین چیزی است که متوجه می شوید. این همان چیزی است که همه را از اولین مهاجران تا استعمارگران به اینجا هدایت کرد. او توضیح می دهد که این نقطه ناوبری است که همه را به اینجا رساند. سفید پرچم نشان دهنده ابر سفید بلند و همچنین قله های سفید اقیانوس است. اشکال سبز در پایین کوه ها و امواج ما از اقیانوس سبز هستند. به هر حال این برای من نیوزیلند را فریاد می زند.

این به نوعی اصلاح اشتباهات است و زمانی که من بچه بودم تفاوت بین پرچم نیوزلند و استرالیا را نمی دانستم. فکر می‌کردم ما هم پرچم داریم.»

“سادگی کلید است”

در ماه سپتامبر، سیدنی میزبان بیست و ششمین کنگره بین المللی Vexillology خواهد بود، رویدادی که هر دو سال یک بار برگزار می شود و کارشناسان پرچم از سراسر جهان را به خود جذب می کند. رئیس کمیته سازماندهی سیدنی رالف کلی است که پرچم ها را اشیاء هنری می داند. مجموعه شخصی او شامل استانداردهای سلطنتی قیصر آلمان و شاه ایران، همراه با پرچم سوازیلند است که دارای سپر بزرگی است که «فقط آفریقا را فریاد می‌زند و معنایی دارد».

“برخی از بی‌اثرترین طرح‌ها سعی می‌کنند کارهای زیادی انجام دهند.”

«برخی از بی‌اثرترین طرح‌ها سعی می‌کنند کارهای زیادی انجام دهند. بهترین رویکرد این است که مهم‌ترین عناصر کشوری را که می‌خواهید نمایندگی کنید، کار کنید.» “سادگی کلید است. نقطه ضعف آن این است که شما باید چیزی را رها کنید. به همین دلیل است که در نهایت به چیزی دست خواهید یافت که اکثریت را خوشحال می کند، اما نه همه را.»

با این حال، برخی از پرچم ها دلپذیرتر از دیگران در نظر گرفته می شوند. یکی از نمونه ها برگ افرا قرمز 11 پر کانادا است که به طور گسترده به عنوان لذت یک گیاه شناس شناخته می شود. این ساده، قابل توجه و بلافاصله قابل تشخیص است. کلی معتقد است که در “تقویت هویت ملی” بسیار موثر بوده است.

اما این نمادی نیست که یکی از بزرگترین کشورهای جهان را نشان می دهد که کلی را بیشتر خشنود می کند. این پرچمی است که بر فراز کوچکترین جمهوری آن – یک کشور جزیره ای کوچک در جنوب اقیانوس آرام – پرواز می کند.

“پرچم مورد علاقه من نائورو است، که یک پرچم آبی با خط زرد در سراسر مرکز است که خط استوا را نشان می دهد، و یک ستاره بزرگ 13 نقطه ای که نشان دهنده قبیله های تاریخی نائورو است. او می گوید: “این جایی است که من در جهان زندگی می کنم.”

تعریف شخصیت یک ملت

در نیوزیلند، رایج‌ترین موضوعات در پروژه در نظر گرفتن پرچم ملی سرخس نقره‌ای و کیوی است، پرنده‌ای بدون پرواز با منقار بلند.

یک دهه پیش، طراح معماری کایل لاکوود برنده مسابقه پرچم در روزنامه محلی خود در ولینگتون، پایتخت نیوزیلند شد. با اندکی تغییرات، او همان طرحی را پیش از همه پرسی نوامبر امسال ارائه کرده است که دارای سرخس نقره ای در یک طرف و صلیب جنوبی در سمت دیگر با رنگ های قرمز، سفید و آبی زنده است. در مکان‌های بلند طرفدارانی دارد – ساخته لاک‌وود انتخاب ترجیحی نخست‌وزیر جان کی است.

سرخس نقره ای با افراد زیادی در نیوزلند طنین انداز می شود. حداقل از دهه 1880 این نماد ما بوده است. لاک‌وود به بی‌بی‌سی کالچر می‌گوید: «این نماد فوراً توسط همه نسل‌های نیوزلندی در داخل و خارج از کشور به عنوان نماد ملی منحصربه‌فرد ما قابل شناسایی است.

«بسیار سخت است که یک ملت را روی یک تکه پارچه نمایندگی کنیم. من آن را به عنوان یک اثر هنری می بینم و همچنین چیزی است که باید نماینده همه ما باشد.»

در نهایت یک پرچم باید شخصیت ملت را مشخص کند. این کار آسانی نیست، حتی در کشور مغروری به کوچکی نیوزلند.

اگر می‌خواهید درباره این داستان یا هر چیز دیگری که در فرهنگ بی‌بی‌سی دیده‌اید نظر بدهید، به صفحه فیسبوک ما سر بزنید یا در توییتر به ما پیام دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا